Strategisk och operativ rådgivning samt medieplanering

Om kunden och uppdraget

Albert är ett Edtech-bolag som erbjuder pedagogiska övningar för barn i åldrarna 3-16 år i apparna Albert och Albert Junior. Berörda ämnen är matematik, engelska, svenska och programmering.

Amaker har framställt mediestrategier och kampanjplaner för den nordiska marknaden samt för lansering i UK med fokus på sociala medier, paid search och programmatic. I Alberts internationella expansion ansvarade vi för övergripande kanalstrategier samt operativa medieköp.

Kampanj- och kanalhantering inom Google och Apple har i stor utsträckning inkluderat appkampanjer då målbilden har varit att driva trafik till app stores och driva nedladdning av deras appar. Organisk app store optimering har därför stundtals blivit aktuellt i uppdraget liksom säkerställande av korrekt tracking och uppföljning inom betalda appkampanjer.

Lösningen

Varumärkesdrivande kampanjer i traditionella medier och social. För att anpassa strategi och optimering inför en internationell expansion arbetade vi operativt med att förstärka och bygga ut konton på olika marknadsföringsplattformar samt tog fram olika förslag av trackinglösningar från flertalet partners.

Resultatet

Konkurrentanalyser, SEM audits och sökordsresearch genomfördes för att kunna bygga ut:

● Google Ads med sex konton och uppemot 1200 sökord

● Apple Search Ads med fem konton och uppemot 500 sökord

Även i detta samarbete arbetade vi tillsammans med kundens kreativa byrå för att maximera budskapen i respektive kanal och plattform.

Föregående
Föregående

SOVA